two beautiful grey wolves in a forest

Śladami dzikich mieszkańców lasu

Czy w każdym lesie mieszka wilk? Jak zidentyfikować mieszkańców puszczy nie mogąc ich zobaczyć? Czy leśne zwierzęta zostawiają po sobie jakieś pamiątki?

W czasie naszego warsztatu dowiemy się jak bez trudu rozpoznać mieszkańców lasu po różnych śladach które po sobie zostawiają. Czyli coś co prawdziwy, mały przyrodnik powinien umieć. Przy okazji porozmawiamy czy wilk zasługuje na bycie czarnym bohaterem bajek.

Będzie duuuużo pracy dla rączek i sporo eksponatów do oglądania.

  • Wiek dzieci: 3-6 lat
  • Czas trwania: 30-60 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
a beaver in a local park eating leaves off a branch

Dlaczego bobry budują tamy?

Kto jest najlepszym drwalem w lesie? Oczywiście bóbr 🙂 A co to przemiłe zwierzę ma wspólnego z żelazem i kaczką (???) – tego dowiecie się już na naszych zajęciach 🙂

Spróbujemy odpowiedzieć na nich m. in. na pytania: co i dlaczego tak naprawdę budują bobry oraz jak wyglądają i w czym specjalizują się ich łapki. Oprócz tego będzie sporo budowania w skali mikro i makro. Nic dziwnego – wszak to warsztat o najlepszych budowniczych w przyrodzie 🙂

  • Wiek dzieci: 3-6 lat
  • Czas trwania: 40-60 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
Panther Chameleon sits on a flower

Jak mnie złapiesz to mnie zjesz, czyli o sztuce kamuflażu.

O tym, że czasem trudno odróżnić zwierzę od rośliny przekonamy się na warsztacie poświęconym sztuce kamuflażu.

Dowiemy się na nim dlaczego niektóre organizmy muszą się ukrywać oraz o sposobach w jaki to robią. Na własnej skórze przekonamy się który z tych sposobów jest najciekawszy. W sprzyjających temperaturą miesiącach będą towarzyszyć nam mali, dobrze ukrywający się goście.

  • Wiek dzieci: 3-4 lata
  • Czas trwania: 40-50 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
bocian

Dlaczego niektóre ptaki odlatują na zimą do ciepłych krajów?

Skąd ptaki wiedzą dokąd lecieć na zimę? Dlaczego tak wiele z nich co roku podejmuje tę długą i niebezpieczną wędrówkę? Czy w takiej wędrówce ma znaczenie czy posiada się długie czy krótkie skrzydła?

Podczas zajęć wcielimy się w rolę ptaków i dowiemy się jak wygląda badanie ptasich przelotów. Zobaczymy obrączki które naukowcy zakładają ptakom i sami wyjdziemy z zajęć “zaobrączkowani”. Poznamy także najciekawsze informacje o naszych krajowych ptakach, o których wiedza często jest zaniedbywana.

  • Wiek dzieci: 4-6 lata
  • Czas trwania: 40-50 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci,
nora

Jak mieszkają zwierzęta?

Po co zwierzęta budują domy? Czy niektóre z nich noszą je ze sobą? A czy istnieją zwierzęta z wyboru bezdomne?

Dowiemy się o tym na warsztacie poświęconym schronieniom zwierząt. Przy okazji poznamy tajemniczego małego mieszkańca wód, który jest mistrzem w budowaniu wytrzymałych, przenośnych domków. Będziemy również sami budować i tym samym ćwiczyć nasze rączki.

  • Wiek dzieci: 3-4 lat
  • Czas trwania: 30-40 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
Hedgehog. A hedgehog in beams of the coming sun on the fringe of the forest.

Dokąd tupta nocą jeż?

Wspólnie przyjrzymy się bliżej małym, kolczastym ssakom, które są naszymi cichymi sąsiadami, także w dużych miastach.

Dowiemy się m. in. co naprawdę jedzą jeże i czy są to jabłka, czy coś im zagraża oraz jak można im pomagać. A przez moment sami będziemy mogli zostać jeżami!

  • Wiek dzieci: 4-6 lat
  • Czas trwania: 40-50 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
Rainbow Lorikeet Parrot - a very brightly colored parrot

Czy kolor u zwierząt ma znaczenie?

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre zwierzęta są zielone i mało widoczne w trawie, a inne z kolei są jaskrawe i od razu „rzucają się” w oczy?

To nie przypadek, tylko sprytna strategia przeżycia. A co dokładnie kryje się pod tym hasłem, dowiecie się na zajęciach, pełnych zabaw ruchowych i kolorowania. Polecamy szczególnie maluchom, bo mówimy tu dużo o BHP w kontakcie z przyrodą.

  • Wiek dzieci: 3-4 lat
  • Czas trwania: 30-40 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
team of ants breaking down dead tree

Mrówki – mali ogrodnicy

Jaki jest podział pracy w mrowisku? Czy królowa mrówek jest zawsze tylko jedna? Dlaczego w mrowisku jest więcej samic niż samców?

Na te i inne pytania odpowie warsztat z entomologii, na którym obejrzymy m. in. żywe mrówki z hodowli. Pobawimy się też w robotnice, na które czekać będą bardzo poważne zadania! Będziemy też pracować z dużym modelem mrowiska. A starszaki dowiedzą się co wspólnego z mrówkami mają niektóre motyle.

  • Wiek dzieci: 3-6 lat
  • Czas trwania: 40-60 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
Teamwork of bees bridge a gap of bee swarm

Czy każdy owad w paski to pszczoła?

Na warsztacie poświęconym rodzinie pszczołowatych dowiemy się m. in. czy każdy owad w paski to pszczoła. Dzięki możliwości obejrzenia naturalnych okazów, nauczymy się je również szybko od siebie odróżniać.

Poznamy i obejrzymy budowę różnych domów zapylaczy, w tym pszczółek samotnych, które nie mieszkają w ulu. Zastanowimy się też czy nasze przyjaciółki pszczółki są przez człowieka zagrożone i czy możemy im w jakiś sposób pomóc.

UWAGA! Na ten warsztat nie przynosimy żywych owadów.

  • Wiek dzieci: 3-6 lat
  • Czas trwania: 40-60 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
a image of Colorado beetle on potato leaf

Owadzie smyki

Obudzona do życia przyroda będzie sprzyjać poznaniu różnych młodocianych form owadów.

Wspólnie obejrzymy (a może nawet nakarmimy) niesamowite „maluchy” przyniesione z natury (niektóre z nich wyglądają jak małe smoki!). Następnie w zabawie każdy z nas przemieni się z larwy w dorosłego owada, dzięki czemu poznamy zjawisko metamorfozy. UWAGA! Warsztat dostępny tylko wiosną i w przypadku ładnej pogody!

  • Wiek dzieci: 3,6-5 lat
  • Czas trwania: 30-45 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci
1a11b04a-8f50-43bb-b457-9ce5f9a0ac87

Dinozaury – duże jaszczurki czy prawdziwe smoki?

Tym razem wybierzemy się w podróż w czasie. Wspólnie będziemy zgłębiać tajemnice ery mezozoicznej, w której królowały dinozaury.

Nie zabraknie jak zwykle zadań praktycznych, po wykonaniu których każdy przedszkolak zasłuży na miano małego paleontologa!

  • Wiek dzieci: 4-6 lat
  • Czas trwania: 45-60 min.
  • Wielkość grupy: maks. 25 dzieci